reede.New York ilma glamuurita

Minu blogis avaldatud fotod kuuluvad minule ning nende avaldamine ärilistel eesmärkidel ilma minu nõusolekuta ei ole lubatud.

Minu foto
Nimi:
Asukoht: Astoria, New York City, United States

08 mai 2006

Blogimine ja ajakirjandus

Nüüd on mul Õhtulehega ilusti suheldud ja asjad korras. See tähendab, et mina rahul ja loodetavasti nemad ka.
Kopeerin siia oma kirjad ja kirjutan sellest, mis vastused ma sain. Vastuseid ma üksühele ei kopeeri, sest ma ei ole küsinud teise inimese kirjade avaldamiseks luba. Annan edasi vaid sisukokkuvõtte. Ja ega me muidugi pikki kirju ei vahetanud :)
Minu kiri Kadri Jakobsonile:
Tere,
avaldasite minu blogis http://reeede.blogspot.com/ oleva foto laupäeva, 6.mai 2006.a. SL Õhtulehes http://www.sloleht.ee/2006/05/06/uudised/197133/.
Seoses sellega on mul küsimus - kas minu foto avaldamine honoreeritakse ning kelle poole ma antud küsimuses pöörduma peaks?
Mul ei ole antud foto avaldamise vastu midagi, kuid edaspidi palun pöörduda enne mu blogist leitud fotode ja info avaldamist minu poole. Lisan oma blogisse nüüd ka e-maili aadressi, kuna tundub, et Teile blogi kommenteerimine minuga kontakti otsimiseks ei sobinud.
Minu arveldusarve number Hansapangas on XXXXXXXXX.
Lugupidamisega,
Siiri XXXXXXX
Vastuse sain kohe ja selles oli kirjas, et honorar fotode eest on ette nähtud ja et ma süüdistan asjatult, et minu poole ei pöördutud. Ajakirjanik teab autoriõiguse seadust ja pöördus enda teada minu blogi kommentaaris foto küsimisega minu poole. Ajakirjanik küsis ka kellegi hästiinformeeritud isiku (kes oli minu blogi pilti soovitanud) käest meili teel, aga vastust ei saanud. Seega otsustas ajakirjanik panna avaldatud foto juurde minu blogi aadressi. Minu meiliaadressi ta blogist ei leidnud, aga tänas, et selle nüüd sinna panin.
Ka arvas ajakirjanik, et ei tasu olla õel ja pahandada, kui ei tea tausta.
Lisaks oli kirjas Urmo Soonvaldi meiliaadress, kelle poole ma honorari saamiseks vajalike andmete esitamiseks pidin pöörduma. Kiri lõppes kena päeva soovimisega :)
Minu vastus sellele kirjale:
Tere,
kahjuks ma ei leidnud oma blogi kommentaaride alt Teie pöördumist minu poole (sissekande all on 5 kommentaari - anonymuse, meelise,anu, elina ja minu omad). Oleksin sellele kohe vastanud, sest loen kommentaare tihti ja küsimustele vastan ka alati.
Vabandan, kui minu suhtumine Teile õel tundus, enda meelest soovin olla lihtsalt konkreetne.
Tänan Teid info eest ja soovin head päeva jätku,
Siiri XXXXXX
Ka sellele kirjale sain kohe lühikese vastuse, et ilmselt tegi ajakirjanik minu blogisse kommentaari kirjutades midagi valesti, et see ei ilmunud.
Kirja lõpp oli selline:
Tore, et nüüd asja korda saab. Ja tänan Teid tähelepanelikkuse ja pildi eest!
Kadri Jakobson
Kirjutasin Urmo Soonvaldile andmed, mida on honorari saamiseks vaja esitada-nimi, arveldusarve number, aadress, isikukood. Ja jään nüüd raha laekumist ootama :)
Sellega loen mina asja enda jaoks lõppenuks. Mul ei olnud Õhtulehe ajakirjanikega suhelda keeruline - vastused sain hetkega ja Kadri Jakobsoni enesekaitset mõistan ka.
Mõtlesin selle üle ka natuke järele, et kas ma olin õel - lugesin oma 5.mai blogisissekannet mitu korda üle. Ma nimetaks oma juttu pigem sarkasmiks, aga võibolla võib see tõesti ka õelana tunduda. Lihtsalt minu loomuses ei ole minu enda arvates kunagi õelust olnud, aga võibolla ma ei tunne õelust ära :) Eks see sõna puudutas mind, muidu ma selle üle siin ei heietaks.
Aga lepime nüüd nii kokku, et keegi ei hakka minu blogis taldrikuid loopima ja ajakirjanduse peale viha välja valama. Kui kedagi on miski asi riivanud, siis selle üle võib arutleda, aga ilma kirgede ja suurte emotsioonideta.
Jah, mind häirib see, et minu fotot kasutati artikli juures, mis halvustab teisi inimesi, aga samas ma ise neid artikleid lugesin ja selle foto tegin - oleksin vabalt võinud reageerimata jätta ja seda kleiti vaateaknal mitte pildistada ehk siis oleksin pidanud ette nägema, et interneti kaudu levib see äraarvamata suunas. Edaspidi arvestan sellega.
Info vahetamine pole halb ja kui keegi on suhtlemisel ajakirjanikega haiget saanud, siis võib sellest siin rääkida, et misasi tegi haiget, aga näpuga näidata ja "loll" öelda pole vaja. Tavaliselt see asju paremuse poole ei liiguta. Ja asjade peale, mis elu paremaks ei tee, pole mõtet oma energiat kulutada :)
Nii et blogijad, pange igaks juhuks oma blogi juurde üks oma meiliaadress ja kirjutage, et enne teie materjalide avadamist ärilistel eesmärkidel tuleb teie käest luba küsida. Või võite ka keelata oma materjalide avadamise, kui see teile rohkem sobib. Või tehke salajane blogi, mida ainult parooli teadjad lugeda saavad. Ehk tekib siis vähem arusaamatusi.

13 Comments:

Blogger Anu said...

noh, ma arvan, et see honorari-küsimine on rohkem selline põhimõtteline küsimus. eks ajakirjanik saab ka sellest aru. aga oma artiklis ta oleks ju võinud ka su blogile rohkem viidata, mitte, et "tähelepanelik lugeja teatas SL Õl-le....". Ja selles artiklis Kati kleiti kuidagi ei halvustatud, kõige halvamaigulisem oli moekunstniku kommentaar.
aga see jutt, et kommentaar läks kaduma... no come on...

teisipäev, mai 09, 2006 2:34:00 AM  
Blogger Kaur said...

Ehk tekib siis vähem arusaamatusi.

Arusaamatusi... mis arusaamatusi? Loata võõrast materjali avaldada ei tohi, kõik.

USA-s vaieldakse just praegu samal teemal - kui palju peab ajakirjanik/meedia pildi (vms) autori tuvastamiseks pingutama, ja mis siis saab, kui pingutas ja autorit ei leidnud? On tegemisel (või vastu võtmisel) uus sellealane seadus. Võtmesõna on "orphan works", viida diskussioonile saab ntx photo.netist.

teisipäev, mai 09, 2006 12:04:00 PM  
Anonymous Anonüümne said...

off the topic -
Ma enne otsisin endale ehitusabi.ee foorumist huvitavat materjali ja mõtlesin, et kopeeriks mõned lingid-sõnavõtud ka Rohelise Värava foorumisse. Aga siis mõtlesin, et tuleb Kaur ja hakkab õiendama... Et ma pole ju neilt inimestelt, kes ühes foorumis on, küsinud luba, kas neid tohib teises foorumis tsiteerida.

---

Ja natuke rohkem teemasse -
vahel kaovad kommentaarid ära küll. Mina olen paar korda kirjutanud ja pärast mõni päev hiljem vadaanud, et näh, polegi kommentaari minust maha jäänud ju.

Ta võib muidugi luisata (millele Anu vist vihjab), aga ei pruugi.

teisipäev, mai 09, 2006 12:37:00 PM  
Blogger Kaur said...

eppppp, iga ehitusabi lehe peal (all) on kontakt-e-mail, lisaks on antud postiaadress, faks ja telefon. helista, kirjuta, küsi!

on õige, et selle "minu oma, sinu oma" sees näpuga järje ajamine võib kergesti liiale & absurdi minna ja sellest pole kellelegi kasu. aga kui on yldse keegi, kes peaks hoolikas olema, siis see on kommerts-ajakirjandus. ning nendel omakorda peaks silma peal hoidma ASN ja pressinõkogu, kes võiks (ja peaks?) neis küsimustes mingi seisukoha võtma. lisaks on veel autorikaitse seadus kah :)

teisipäev, mai 09, 2006 3:24:00 PM  
Blogger Reede said...

Kui ma luban mõnel asutusel oma blogi reklaamipinnana kasutada, ehk müün neile võimalust reklaam minu lehele üles panna, kas siis muutub mu blogi äriobjektiks ja kui ma kellegi fotot või juttu avaldamiseks küsin, siis tuleb mul talle autoritasu maksta? Mis asutus sellel silma peaks peal hoidma?

teisipäev, mai 09, 2006 4:23:00 PM  
Blogger Kaur said...

Sa oled USA resident vist? Siis pead sa kohalike võimude käest järele uurima, mis tingimustel sa teenuseid osutada ja arveid esitada võid ja kuidas selle pealt makse pead maksma.

"Blogi muutub äriobjektiks" - sellist mõistet vist pole. Ja kokkuleppel teise osapoolega võid sa tema tekste avaldada igal võimalikul viisil: tema maksab sulle, sina maksad talle, mõlemad maksate mulle, keegi ei maksa kellelegi, kõik maksavad riigile :) Aga interneti tingimustes see kõik hägustub-sogastub-killustub; täitsa põnev oleks näha inimest, kes eestis adsense tasude pealt makse maksab.

A üldiselt kehtib sinu ja minu kui eraõiguslike subjektide vahel lepinguvabadus, mis sisuliselt tähendab, et me võime omavahel kokku leppida pea kõiges (mis ei ole otseselt seadusevastane, muidugi).

teisipäev, mai 09, 2006 5:49:00 PM  
Blogger Reede said...

Jah, kui teenuste osutamiseks ja maksude maksmiseks läheb, siis tuleb ilmselt pöörduda mõnda büroosse, kelle uksel on silt - accounting, incoming taxes jne. Ise seadusi lugedes jääb kindlasti midagi kahe silma vahele ja parem osta professionaalide teenust :)

teisipäev, mai 09, 2006 6:04:00 PM  
Blogger Eppppp said...

Mul oli üksvahe päris konkreetne jutt oma blogisse reklaami müümisest, aga siis jätsin läbirääkimised pooleli. Just sellepärast, et kujutasin ette, missugust diskusiooni ja ka paksu verd see võib tekitada.

teisipäev, mai 09, 2006 6:51:00 PM  
Blogger Kaur said...

eestikeelset reklaami pyydsid myya? läbi kelle?

aga kui linkide eest aitäh öeldakse, eks siis jätkame :)

Blogging for Dollars. Veidi vana, aga adekvaatne. Link Siim Telleri lehelt (luba ei küsinud) :)

tehnikauudiste lehed on viimasel ajal täis uudiseid sellest, kuidas microsoft ja google veebireklaami turu pärast võitlevad. see on nintendo Wii kõrval vist kuum teema number kaks...

teisipäev, mai 09, 2006 9:01:00 PM  
Blogger Eppppp said...

Nimesid ei nimeta, aga eks ikka läbi reklaamimüügiga seotud inimeste (ja eestikeelset ikka, mu lugejad ju eestikeelsed).
Inglisekeelses maailmas on jah palju rohkem võimalusi. Amazon pakub ka mingit programmi, kui nende raamatuid lingid ja sealtkaudu tarbijad tulevad, siis saad Amazonilt raha.

Aga nt www.dailykos.com on üks popp inglisekeelne blog, millesse on müüdud reklaamibännerid (põhiliselt üritused ja raamatud sihtgrupile).
Küllap kunagi Eestis proovib keegi populaarne blogija selle ka ära.

teisipäev, mai 09, 2006 10:41:00 PM  
Blogger Kaur said...

"eks ikka" - pigem "ikka veel". reklaamimüük netis on hoogsalt automatiseerumas ja standardiseerumas, see "kes tunneb keda ja mis agentuuriga tal suhted on" inimeselt inimesele mudel on üsna surnud. õige kah, miljoni blogijaga ei tasu ekstra lepingute tegemine ära. aga eesti blogide / lehtede puhul on siin probleem, sest suured süsteemid lihtsalt ei toeta veel nii pisikesi keeli.

teisipäev, mai 09, 2006 11:24:00 PM  
Blogger Kaur said...

Veel üks link, tegelikult suisa artiklite kogu:
Law and Ethics for Bloggers

Et siis ülevaated nii seadusest kui tavadest, mida blogides järgida, pluss paar lihtsat reeglit. Aluseks USA neti- ja seaduskeskkond.

Teemat "appi! ajaleht kasutas mu materjali ilma küsimata ära!" seal küll miskipärast ei kajastata :) Ju siis ei ole see USA-s probleem...

teisipäev, mai 09, 2006 11:28:00 PM  
Anonymous Anonüümne said...

pähh! sa olid õel ja ajasid senti taga :):):) tegelt oli su seisukoht õige!!!;)

teisipäev, mai 16, 2006 5:45:00 PM  

Postita kommentaar

<< Home




see web stats